|   |
- Italský
houslista, kytarista, skladatel a pedagog Nicola Matteis se
narodil v chudé rodině. Roku 1670 přišel pravděpodobně přes
Německo do Anglie, kde se prosadil výjimečným stylem hry na
housle i svojí virtuozitou ve hře na desetistrunnou kytaru.
- Na
anglických ostrovech postupně dosáhl věhlasu nejen jako ojedinělý
houslový virtuos s ohromným citem pro tón, ale také díky zvláštnímu
způsobu držení houslí, které o tělo opíral skoro u pasu a hrál
na ně dlouhým smyčcem. Matteisův společenský vzestup byl zprvu
značně zpomalen jeho arogantním chováním (nikdo nesměl během
jeho přednesu ani šeptnout, na což nebyl v té době u dvora nikdo
zvyklý). Nezapomenutelně se v Anglii zapsal rovněž jako učitel
kompozice a hry na housle. V roce 1695 se stal členem nově založené
Královské akademie.
- Matteisovy
kompozice zahrnují skladby pro sólové housle, velké množství
Ayres pro housle nebo zobcovou flétnu s continuem, triové sonáty,
předehry, fugy a četné drobné populární skladby v tanečních
rytmech.
- Okolo
roku 1680 vydal dílo Le false consonanse della musica, které
bylo následně vydáno i v anglické edici pod názvem The false
consonances of music. Tento traktát je převratným pojednáním
zabývajícím se provedením generálbasu na kytaře. Matteis ovšem
zdůrazňuje použitelnost těchto svých zásad i na jiných nástrojích
continua a uvádí rady jak pro provádění skladeb, tak i pro jejich
samotnou kompozici.
|